Om sparring o fightingspirit...

Wow!
De senaste dagarnas träning har varit fantastisk; fantastiskt jobbig, fantastiskt rolig och fatastiskt lärorik.
Jag förstår att det kanske kan vara svårt att tro när jag just skrivit om mitt pajade öra men sparringen här är så himla lätt o lekfull. Man skulle kunna säga att den går ut på ungefär 0% styrka, 20% rörlighet, 20% teknik o resten lujdeffekter som oiwee!!! så fort du får in en träff.

Anders, en av tränarna i Sverige sa en gång att hans kompis hade beskrivit att sparras med en duktig thai som att man tror att man har ett synfel för dom flyttar sig så snabbt o osynligt så man tror att man helt har tappat uppfattningen om avtåndsbedömningen. PRECIS så är det!

Namsaknoi är precis lika rolig som irriterande att sparra med!

Dagens eftermiddagsträning var nog dem bästa jag gjort sen jag kom tillbaka hit, jag körde hårt men kände mig ändå fräsch genom hela passet o jag tycker att jag återhämtade mig lite snabbare än vad jag gjort hittills. detta trots att de dubbla joggingrundorna idag och att vi hade kört chocolate chip (norrmännens namn på övningen med sjukt mycket sparkar så du har lust att spy) på morgonen.

Jag "lek-spark-sparrades" lite med Kek på slutet med o det var sjukt roligt, han är grymt snabb på att fånga benen så det är bra träning för min (riktigt långsamma men under uppbyggnad) pushkicks. Har lärt mig att dölja dom lite bättre nu med så jag fick faktiskt in några stycken. Skitrolig lätt sparring med mycket ljudeffekter helt enkelt, I love it!

I övrigt flyter livet på som vanligt här, ska dra iväg snart o kolla på fighter ikväll, har en svag förhoppning om att kanske få se en tjejfight med men hur som helst ska Saminlek fightas o det är alltid ett nöje att se. Ning (Chaolempon) fightas också ikväll men dessvärre på Samui så det missar jag, vet inte riktigt om jag tror att han kommer göra en bra match för han har varit sjuk ett tag men får hålla tummarna ändå.

Har funderat lite de senaste dagarna på ämnet fightingspirit... Har diskuterat det med Vivian apropå våra uppkommande fighter (verkar bli början på/mitten av december) och hennes (för att vara helt ärlig) avsaknad av det. Hon hanterar de flesta pressade situationer med att ge upp eller totalt raseri, vilket kan bli sådär under sparring även om man tar det superlugnt. Hur som helst har jag haft svårt att definiera det. Funderade på om det kanske kunde sammanfattas i en vinnarinstinkt och tävlingsvilja med likadelar strategi o jävlaranamma (översätt det till engelska om ni kan, det kan inte jag) eller om det bara handlade om en kontrollerad form av raseri som byggs upp och urladdas i samma takt under fighten som Aaron beskrev det...

Det är lite så mina tankar har gått det senaste men jag skulle gärna vilja ha fler personers syn på det, tvekar inte på att i alla fall min kloka vän M och Helene har en hel del kloka ord på ämnet. Och förmodligen min äldsta bror med efter alla andrenalinkickssökande fritidsaktiviteter han häger och har hängett sig åt... Hmm vid närmre eftertanke borde definitivt Emelie och Stina också ha något att säga om det eftersom de båda är beredda att ta i med hårdhandskarna i ett parti TP eller Kaleha.... ler

Så alla ni som läser, feel free att kommentera med er definition av "fightingspirit" så kanske jag kan sammanfatta det på nåt sätt för mig o Vivian tills december...

XO
A

Kommentarer
Postat av: Kristin

Grubblade lite på det där med fighting spirit.. Tror att det förutom en vinnarinstinkt också handlar om en ovilja att ge upp, kämpa in i det sista helt enkelt, målinriktat.
Tycker också "fightas med utstrålning" (Robba brukar uppmana t just detta) och "det finns bara här och nu!" (kommer inte ihåg vem som skrek..)kan passa när innebörden av figting spirit ska sammanfattas.
fortsätt gärna utveckla
Kram -kristin

2007-12-06 @ 20:49:54
Postat av: Anonym

ah tackar kristin, jag gillade det, o robbas beskrivning var ju skitbra med! jag tror att jag utvecklar det mer efter min första match på söndag!

2007-12-07 @ 08:29:04
Postat av: Kristin

WOW! Match på söndag! Kommer gå grymt, hadet så skoj i ringen

2007-12-10 @ 23:13:12
Postat av: Jeanette

Hej! Har du fightats mot någon thaitjej? Är lite nyfiken för jag ska snart göra det!

2008-06-07 @ 16:06:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0